Кучето или котката изяде хапче за диабет (глимепирид, гликлазид, метформин) – какво да правя?

Куче и коткаЛекарства
Спешно – веднага при ветеринар

Тръгни към ветеринар или денонощна клиника сега, дори ако животното изглежда добре.

Намери ветеринар (има денонощни)

Сулфонилурейните хапчета (глимепирид, гликлазид, глибенкламид) могат да свалят опасно кръвната захар; метформинът най-често причинява повръщане.

Какво да направиш СЕГА

  1. Обади се веднага на ветеринар или денонощна клиника (намери най-близката) – кажи какво, колко и преди колко време е изядено. Обади се по пътя, за да те очакват.
  2. Вземи опаковката, листовката или снимка на етикета – активното вещество и концентрацията решават какво лечение трябва.
  3. Провери дали лекарството не е комбинирано с друго – това променя риска.
  4. Преброй колко таблетки липсват и отбележи часа – дори приблизително. Ако не знаеш колко е изядено, приеми най-лошия вариант.

Какво да НЕ правиш

  • Не предизвиквай повръщане вкъщи (сол, кислородна вода, пръсти в гърлото) без изрично указание от ветеринар – може да навреди повече от самата отрова.
  • Не давай храна или захар в устата на животно, което е в безсъзнание или гърчи – може да се задави.
  • Не чакай да се появят признаци – при много отрови лечението е най-успешно, преди животното да е зле.

Защо е опасно

Различните лекарства за диабет действат по различен начин. Сулфонилурейните препарати (глимепирид, гликлазид, глибенкламид, глипизид) карат панкреаса да отделя инсулин и при животни могат да предизвикат тежка хипогликемия – понякога часове след изяждането. Метформинът не сваля съществено кръвната захар и най-често причинява повръщане и апатия. Комбинираните таблетки съдържат и двете.

Признаци

Времената са ориентировъчни – липсата на признаци не значи, че опасността е минала.

  • Слабост, залитане, треперене – ниска кръвна захар
  • Объркване, „празен поглед“, гърчове, загуба на съзнание
  • Повръщане, апатия, диария (особено при метформин)
  • Признаците на ниска захар може да се забавят с часове

Какво ще направи ветеринарят

  • Многократно измерване на кръвната захар, често за 12–24 часа.
  • Венозна глюкоза и наблюдение.
  • При метформин – лечение на повръщането и поддържащи грижи.

Как да го предотвратиш

  • Дръж лекарствата в затворен шкаф, а не в чанта, на нощното шкафче или на масата – кучетата прегризват блистери и шишета.
  • Не оставяй дневната доза на масата до храната.

Често питани

Метформинът опасен ли е за куче?

Според ветеринарните токсиколози метформинът най-често причинява повръщане и апатия, а не опасно ниска захар. Пак се обади на ветеринар – особено ако не си сигурен кое точно лекарство е изядено.

Инсулинът опасен ли е, ако кучето сдъвче писалката?

Инсулинът не се усвоява добре през устата, но игличките и пластмасата са риск. Обади се на ветеринар и кажи какво точно е сдъвкано.

Свързани симптоми

ТрепериГърчовеГуби равновесиеПовръщане

Може да те интересува

Кучето изяде хапче за кръвно (бета-блокер) →
Спешно
Кучето изяде мелатонин →
Наблюдавай
Ако се колебаеш – обади се

По-добре едно излишно обаждане, отколкото закъсняло лечение. Не предизвиквай повръщане без указание от ветеринар. През нощта и в празник потърси денонощна клиника.

Намери ветеринар (има денонощни)

Източници

← Всички ситуацииСимптоми: кога е спешно →

Информацията е обща, не поставя диагноза и не замества преглед. Не даваме дози на лекарства и „безопасни количества“ – тях преценява само ветеринар според вида, теглото и здравословното състояние. Прегледано: 27.10.2026.