Кучето или котката изпи сироп за кашлица или изяде таблетки с кодеин – какво да правя?

Куче и коткаЛекарства
Спешно – веднага при ветеринар

Тръгни към ветеринар или денонощна клиника сега, дори ако животното изглежда добре.

Намери ветеринар (има денонощни)

Сиропите и таблетките за кашлица често съдържат кодеин, декстрометорфан, парацетамол или деконгестант, а понякога и ксилитол – комбинацията може да е много опасна.

Какво да направиш СЕГА

  1. Обади се веднага на ветеринар или денонощна клиника (намери най-близката) – кажи какво, колко и преди колко време е изядено. Обади се по пътя, за да те очакват.
  2. Снимай етикета на шишето – всички активни вещества и дали има ксилитол (E967).
  3. Измери колко сироп е останал – ако знаеш колко е имало, ветеринарят ще изчисли изпитото.

Какво да НЕ правиш

  • Не предизвиквай повръщане вкъщи (сол, кислородна вода, пръсти в гърлото) без изрично указание от ветеринар – може да навреди повече от самата отрова.
  • Не давай на кучето „детски“ сироп за кашлица – дори без захар може да съдържа опасни вещества.
  • Не чакай да се появят признаци – при много отрови лечението е най-успешно, преди животното да е зле.

Защо е опасно

Кодеинът е опиоид и потиска дишането и съзнанието. Декстрометорфанът при предозиране причинява възбуда, треперене и залитане, особено ако животното приема и антидепресант или трамадол. Много сиропи и прахчета „за кашлица и настинка“ съдържат и парацетамол (смъртоносен за котки) или псевдоефедрин (опасен за сърцето), а детските сиропи без захар понякога са подсладени с ксилитол. Затова решаващо е какво точно пише на етикета.

Признаци

Времената са ориентировъчни – липсата на признаци не значи, че опасността е минала.

  • Сънливост, залитане или обратното – възбуда, безпокойство
  • Повръщане, лигавене
  • Бавно дишане (кодеин) или учестено сърцебиене (деконгестант)
  • Треперене, висока температура, гърчове
  • Котка: кафеникави венци и подуване на муцуната – ако в сиропа има парацетамол

Какво ще направи ветеринарят

  • Преценка според активните вещества – обеззаразяване, ако е рано.
  • При кодеин – лекарство, което обръща действието на опиоидите.
  • При ксилитол или парацетамол – изследвания на кръвната захар и черния дроб и специфично лечение.

Как да го предотвратиш

  • Дръж лекарствата в затворен шкаф, а не в чанта, на нощното шкафче или на масата – кучетата прегризват блистери и шишета.
  • Не оставяй мерителната лъжичка или чашката със сироп на нощното шкафче – кучетата я облизват и събарят шишето.
  • Кашлицата на кучето лекува ветеринар – виж кашлица при куче.

Често питани

Колко сироп е опасен?

Зависи изцяло от съдържанието и теглото на животното – затова не преценявай сам. Обади се с етикета в ръка.

Има ли сироп за кашлица, който мога да дам на кучето?

Не давай човешки сиропи без ветеринар. Кашлицата при кучета има много причини – от инфекция до сърдечно заболяване – и лечението зависи от причината.

Свързани симптоми

Отпаднало, апатичноТрепериДиша учестеноГърчовеИзяло човешко лекарство

Може да те интересува

Кучето изяде лекарство за грип и настинка →
Спешно
Кучето изяде трамадол или друг опиоид →
Спешно
Котката или кучето изяде парацетамол →
Спешно
Кучето изяде дъвка →
Спешно
Ако се колебаеш – обади се

По-добре едно излишно обаждане, отколкото закъсняло лечение. Не предизвиквай повръщане без указание от ветеринар. През нощта и в празник потърси денонощна клиника.

Намери ветеринар (има денонощни)

Източници

← Всички ситуацииСимптоми: кога е спешно →

Информацията е обща, не поставя диагноза и не замества преглед. Не даваме дози на лекарства и „безопасни количества“ – тях преценява само ветеринар според вида, теглото и здравословното състояние. Прегледано: 29.10.2026.